Menu / szukaj

Discovery

czyli odkrywanie najdalszych zakątków globu w czterech odsłonach

Discovery młodszy brat Range Rovera. W połowie lat 80 wraz z coraz bardziej luksusowym designem Range Rovera zaistniała potrzeba stworzenia następnego modelu łączącego w sobie wygodę i możliwości terenówki. I tak narodziło się Discovery.
Discovery to obok Defendera jeden z najczęściej modeli Land Rovera a jego konstrukcja pozwala na bardzo szerokie zastosowanie różnego rodzaju rozwiązań i pomysłów na samochód wyprawowy lub rajdowy.

Discovery 1 (1989–1998)

Discovery 1
Discovery 1

Luksusowa alternatywa typowo roboczego defendera. Mniej luksusowy od 2. generacji RR (P38), jednak zapewniający doskonałe właściwości terenowe. Ze stałym napędem na cztery koła i centralny dyferencjałem (który można zblokować) stanowił i wciąż stanowi ciekawą alternatywę dla popularnych w owym czasie aut dalekowschodnich. Pierwsza edycja Discovery pojawiła się na rynku w 1989 r. w wersji 3-drzwiowej a rok później w wersji 5-drzwiowej i produkowana była  z jedną z trzech głównych jednostek: 200Tdi (popularna dwuseta), 300 Tdi (trzyseta, produkowana od 1994 r.) i V8. Jednostki diesla wyposażone były w turbosprężarkę. Po przeprowadzeniu faceliftingu w 1994 roku Discovery jako rodzinny samochód terenowy odniosło ogromny sukces. W 1995 roku  liczba wyprodukowanych przez Land Rover samochodów po raz pierwszy w historii przekroczyła 100 tys. I to właśnie Discovery było najlepiej sprzedającym się modelem.

Discovery 2 (1998-2004)

Discovery 2
Discovery 2

W 1999 roku nadszedł czas na zmiany. Karoserię gruntownie przebudowano i wprowadzono nowe jednostki silnikowe. Samochód stał się zauważalnie dłuższy (o około 18 cm, co niestety nie pozostało bez znaczenia dla kąta zejścia pokonywanych wzniesień). Nowym – i jedynym – silnikiem diesla stał się dwu i półlitrowy turbodiesel Td5 o mocy 138 KM. Dostępne były też jednostki benzynowe V8.  A w związku ze wzrastającymi wymogami i postępem na rynku motoryzacyjnym zastosowano w nim wiele nowych technologii np. system ACE. W 2002 roku model został poddany faceliftingowi (rozpoznawalny choćby po zespolonych reflektorach przednich), a w 2004 zaprzestano jego produkcji.
W 1998 roku 3 samochody Discovery 2 przejechały  niełatwą trasę rajdu Paryż-Dakar. Jeden z nich jest obecnie wystawiony muzeum Heritage Motor Centre w Gaydon.

Discovery 3 (2004-2009)

Discovery 3
Discovery 3

W roku 2004 roku na targach New York Motor Show Land Rover zaprezentował nowy model Discovery 3. Samochód pomimo unowocześnienia wyglądu nadwozia nadal zachował swoją charakterystyczną sylwetkę. Auto stanowiło nowość pod względem konstrukcyjnym dzięki zastosowaniu technologii Integrated Body Frame oraz systemu Terrain ResponseTM. Nowe silniki, nowe nadwozie ze zintegrowaną ramą i niezależnym zawieszeniem. Drobne odświeżenie miało miejsce w 2008 r. (lakierowane elementy zewnętrzne, przeźroczyste klosze lamp w błotnikach, wzory obręczy kół itd.)
W roku 2007 podczas ekspedycji “Road to the Clouds” załoga  Discovery 3 wjechała na wysokość ponad 5000 m w północno-zachodniej Argentynie.

Discovery 4 (+2009)

Discovery 4
Discovery 4

Odświeżony LR3. Ta sama podstawa zintegrowanej z ramą karoserii, za to stylistyka spójna z RR i RRS (lampy, grill etc.). Główne zmiany dotyczą mechaniki: nowe silniki:

  • trzylitrowy TDV6 Gen III, dwie turbosprężarki – twinturbo (pierwsza – ze zmienną geometrią łopatek ładująca w dolnym zakresie obrotów i druga – o większej kompresji pracująca przy wysokich obrotach
  • pięciolitrowe V8 Gen III, benzynowe, generujące 385 KM i 520 Nm
  • dostępny także 2.7 L (Forda) TD V6

Zmiany dotyczą także wnętrza, skrzyni biegów czy pneumatycznego, w pełni niezależnego zawieszenia kół

Wszystkie Discovery 1 Discovery 2 Discovery 3